Müzik çalar

25 Nisan 2018 Çarşamba

ETKİNLİK PLANI (sanatçılarıöğreniyorum Osman Hamdi Bey)


Etkinliğin Adı: Müzeye Yardım !!!
Etkinliğin Çeşidi: Bütünleştirilmiş- Bireysel-Grup- Sanat- Drama Etkinliği
Uygulanış Tarihi: 
Yaş Grubu: 4-5 yaş
Sınıf Mevcudu: 
Kazanım ve Göstergeler:
Bilişsel Gelişim Alanı:
Kazanım 1: Nesne/durum/olaya dikkatini verir. ( Göstergeleri: Dikkat edilmesi gereken nesne/durum/olaya odaklanır. Dikkatini çeken nesne/durum/olaya yönelik sorular sorar.)
Kazanım 5: Nesne ya da varlıkları gözlemler. (Göstergeleri: Nesne /varlığın adını söyler. Nesne/ varlığın rengini söyler. Nesne/varlığın dokusunu söyler.)
Sosyal-Duygusal Gelişim Alanı:
Kazanım 3: Kendini yaratıcı yolla ifade eder. (Göstergeleri: Duygu, düşünce ve hayallerini özgün yollarla ifade eder. Nesneler alışılmışın dışında kullanır. Özgün özellikler taşıyan ürünler oluşturur.)
Kazanım 4: Bir olay ya da durumla ilgili olarak başkalarının duygularını açıklar. (Göstergeleri: Başkalarının duygularını, duygularının nedenlerini söyler, duygularının sonuçlarını söyler.)
Kazanım 14: Sanat eserlerinin değerini fark eder. (Göstergeleri: Sanat eserlerinde gördüklerini ve işittiklerini söyler. Sanat eserleri ile ilgili duygularını açıklar. Sanat eserlerinin korunmasına özen gösterir.)
Motor Gelişim Alanı:
Kazanım 4: Küçük kas kullanımı gerektiren hareketleri yapar.( Göstergeleri: Nesneleri toplar, yan yana dizer, yeni şekiller oluşturacak biçimde bir araya getirir. Malzemeleri keser, yapıştırır. Değişik malzemeleri kullanarak resim yapar. Kalemi doğru tutar. Kalem kontrolünü sağlar.)
Dil Gelişim Alanı:
Kazanım 5: Dili İletişim amacıyla kullanır. (Göstergeleri: Konuşmayı başlatır, sürdürür ve sonlandırır. Duygu düşünce ve hayallerini söyler.)
Kazanım 7: Dinlediklerini/ izlediklerinin anlamını kavrar. (Göstergeleri: Sözel yönergelerin anlamını kavrar.)
Kazanım 8: Dinledikleri/ izlediklerini çeşitli yollarla ifade eder. (Göstergeleri: Dinledikleri/ izledikleri ile ilgili sorular sorar. Dinledikleri izledikleri ile ilgili sorulara cevap verir. Dinledikleri/ izlediklerini resim yoluyla sergiler.)
Kazanım 10: Görsel materyalleri okur. (Göstergeleri: Görsel materyalleri inceler, açıklar. Görsel materyalle ilgili sorular sorar, sorulara cevap verir.)
Materyaller:
Şişe, hamur, kavanoz kapakları
Farklı renk ve türdeki kâğıtlar
Yapıştırıcı
Makas
Kalem
Guaj Boya
Fırça
Büyük yeşil mukavva kartonu (3 adet)
Kaplumbağa kuklaları
Sözcükler: Kabuk, Keşif, Heykeltıraş, Müze,
Kavramlar: 
Öğrenme Süreci: Drama etkinliği ile başlanır. Önce “Şirin Kaplumbağa Hikâyesi” çocuklara okunur daha sonra çocuklar ile beraber hikâye canlandırılır. Türkçe etkinliğine geçilir. Öğretmen etkinliğe başlamadan önce hikâye öncesi etkinlik yapar. Ardından Osman Hamdi Bey ile ilgili yazdığı hikâyesini okur. Çocuklarla beraber Osman Hamdi Bey hakkında, sanat ve sanatı eserlerini korumak hakkında konuşulur. . Çocuklara kendilerini Osman Hamdi Bey’in sanat okulunda okuyan heykel tıraş ve ya ressam olarak hayal etmelerini söyler. Çocuklardan getirdikleri kapakları masanın üstüne dizmelerini ister. Daha sonra dizilen malzemeleri incelemelerini ister. Bu sırada çocuklara kapaklar, geri dönüşüm hakkında bilgi verir. Kapaklar incelendikten sonra çocuklara kapakların içinden istediklerini seçmeleri ve istedikleri bir hayvanın heykelini ya da resmini yapmalarını ister. Hayvan figürleri yapıldıktan sonra önceden hazırlanan büyük yeşil mukavva karton çocuklara gösterilir ve yaptıkları hayvanların Osman Hamdi Bey’in müzesinde sergilenmesi için bu bahçede olması gerektiğini söyler. Bahçeye hayvanlarını yapıştıran çocuklar hep beraber hayvanları inceleyip ne oldukları hakkında konuşurlar.
Değerlendirme Soruları:
Bu etkinlikte neler yaptık?
Hangi malzemeleri kullandık?
Yaptığımız hayvanları nerede sergiledik?
Kendi hayvanını yapmak nasıl hissettirdi?
Osman Hamdi Bey’in yerinde olsan hangi eşyaları bulmak isterdin?
Sizin bir müzeniz olsaydı içine neler koyardınız?
Kabuklara dokunurken ne hissettin?
Eğer ceviz ve fındıkkabuğunu ayıklamadan yersek ne olur?
Daha önce hiç müzeye gittiniz mi?
Bu etkinliği yaparken zorlandınız mı?
En çok ne yaparken zorlandın?

Osman Hamdi keşifte Etkinliğinin Değerlendirmesi









Ek1: Şirin Kaplumbağa Ailesi Hikâyesi:
ŞİRİN KAPLUMBAĞA AİLESİ
Şirin bir kaplumbağa ailesi varmış. Onların küçük, sevimli bir yavruları varmış. Yavru kaplumbağa bir gün anne ve babasına:
_“Anneciğim, babacığım sırtımdaki kabuğu taşımaktan yoruldum. Sırtımdaki kabuk olmadan dolaşmak istiyorum.”
Kaplumbağanın annesi, yavrusuna:
_“Ama yavrucuğum eğer sırtındaki kabuk olmazsa nasıl tehlikelerden, yağmurdan güneşten, toz, topraktan korunacaksın?”
Babası ise:
_“Minik yavrum bizlerin bu sert kabukları olmazsa yaşayamayız. Bu kabuk bizlerin evleridir. Bizi her türlü tehlikeden korur.”
Minik Kaplumbağa, oofff offf, diyerek suratını astı.
Minik Kaplumbağa, anne ve babasının tüm uyarılarına rağmen birgün onlardan habersiz kabuğu olmadan dolaşmaya çıkı.
_“Bahar mevsimi de gelmiş etrafı mis gibi çiçek kokuları sarmış, şuradan anneme götürmek için bir demet çiçek toplayım” diye kendi kendine söylenirken,
Biliyorsunuz ilkbaharda havalara güven olmaz çocuklar.
Birden yağmur başlamış, ardından kızgın güneş çıkmış, gölgeye kaçayım derken çamura bulanmış.
Ağlaya ağlaya yavru kaplumbağa eve dönmüş. Anne ve babasına:
_“Anneciğim, babacığım özür dilerim. Bir daha sizin sözünüzü dinleyeceğim. Başıma neler neler geldi. Kabuğumu bir daha bırakmayacağım” demiş.
Ek2: Osman Hamdi Bey Hikâyesi
Bir varmış bir yokmuş. Bir zamanlar İstanbul’da bir bebek dünyaya gelmiş. Herkes çok sevinçliymiş. Babası bebeğin adını Osman Hamdi koymuş. Osman Hamdi büyümüş ve çok akıllı, oyun oynamayı ve araştırmayı seven bir çocuk olmuş. Ayrıca okulunu ve arkadaşlarını da çok severmiş. Arkadaşlarıyla oyunlar oynar, onlarla güzel vakit geçirirmiş. En sevdiği oyun toprağı kazarak toprağın altından ilginç taşlar ve bitkiler bulup onları incelemekmiş. Hatta bulduğu ilginç şeyleri biriktirip kendisine gizli bir hazine yapmış. Kimin bir eşyası kaybolsa hemen Osman Hamdi’ye haber verirmiş. O da hemen keşfe çıkar ve mutlaka bulurmuş kaybolan eşyaları. Günlerden bir gün çok garip bir olay olmuş. O gün bir sürü insan Osman Hamdi’nin yanına gelip birçok eşyasının kaybolduğunu söylemişler. Herkesin eşyalarının aynı anda kaybolması çok ilginç bir durummuş. Hemen başlamış araştırmaya Osman Hamdi. Aramış, taramış, bakmadığı köşe kalmamış. Ancak hiçbir eşyayı bulamamış. O kadar çok aramış ki sonunda yorgun düşmüş ve oturmuş bir ağacın altına. Sırtındaki davulunu ve neyini hiç yanından ayırmazmış. Önce bir ney üflemiş. Sonra da başlamış davulunu çalmaya. O sıra da bir de bakmış bir sürü kaplumbağa müziğin sesine doğru geliyor. Osman Hamdi onlarla tanışmış ve sohbet etmişler beraber. Her zaman merak edermiş kaplumbağaların sırtlarındaki kabuklarında ne taşıdığını. Davulunu ve neyini koymuş kenara ve sormuş “Kabuklarınızın içinde ne var?”. Aralarından biri cevap vermiş “Sana gösteririz neler olduğunu ama bize bundan sonra her gün bir şeyler çalacaksın.” Osman Hamdi bu teklifi kabul etmiş hemen. Kaplumbağalar dökmüşler kabuklarındakileri ortaya. Bir de ne görsün Osman Hamdi? Kaybolan bütün eşyalar önündeymiş. Toplamış bütün eşyaları ve tek tek sahiplerine geri vermiş. Kaplumbağalara da yaptıklarının ne kadar yanlış olduğunu söylemiş. Onları bir daha kimsenin eşyalarını izinsiz almamaları için uyarmış. Kaplumbağalar da söz vermişler ve bir daha kimsenin eşyalarını izinsiz almamışlar. Her gün gitmişler Osman Hamdi’nin yanına ve müzik dinlemişler. Osman Hamdi büyümüş ve resimler çizmeye başlamış. Sonra bir sanat okulu açmış. Orada hem şarkılar söylemiş, hem de resimler yapmış. Kaplumbağa dostlarının da resimlerini çizmiş, yaptığı resimleri de bir müzede toplamış. Aynı zamanda kazılar yapmaya ve yeni şeyler üretmeye de devam etmiş. Sanatın sadece kaplumbağaları değil herkesi değiştireceğine ve mutlu edeceğine inanmış.

Ek3: Kaplumbağa Parmak Oyunu
Bir küçük kaplumbağa varmış. (Eller daire yapılır.)
Bir kutuda yaşarmış. (Eller kutu şeklini verir.)
Gölde yüzermiş. (Yüzme öykünmesi yapılır.)
Bir gün sivrisineği yakaladı. (Eller birbirine kenetlenir.)
Sonra da pireyi,
Fakat beni (Çocuk kendini gösterir.)
Yakalayamadı. (Eller iki yana açılır, baş sallanır.)
Ek4: Bilmeceler
Bahçede kırda dolaşır,
Evini sırtında taşır. (Kaplumbağa)

Bir kuyum var,
İki türlü suyum var. (Yumurta)

Dal üstünde al yanak,

İnanmazsan ye de bak. (Elma)

Ek5: Osman Hamdi Bey Sunumu
https://drive.google.com/open?id=13c_IDwNlDubo-c8PcaE4M1XEiDdpxzgS


Yine bomba bir etkinlikle geldim. Bu etkinliği iki kere uyguladım. Geçen yıl drama çalışmasını dahil etmeden sadece Türkçe ve Sanat olarak. Muhteşem ürünler ortaya çıkmıştı etkinlik sonunda. Çocuklara bir kağıt, yapıştırıcı, kalem ve değişik kabuklar verin ve seyredin o kadar yaratıcı şeyler çiziyorlar. Bu sene de dramayı da ekledim içine. Öğrencilerim kukla gösterisine bayılıyor. Bende Şirin Kaplumbağa hikayesini kukla gösterisine çevirdim. Çok keyif aldılar. Daha sonra kendilerinin rollere görmesini sağladım ve drama çalışmamızı yaptık. Sonra Power Point sunumu yaptım. Ben çocuklara önemli şahsiyetlerin öğretilmesi taraftarıyım sadece bilim adamları değil önemli yazarların, ressamların vs. Bu etkinlikte Osman Hamdı Bey'i tanıdılar. En önemli eserini öğrendiler. Sanat etkinliğine değişiklik yaptım. bu sefer kapaklar(her türlü kapak kullanabilirsiniz) kullandım. kapaklarla da çok güzel ürünler çıkardılar ortaya. Şimdiden Kolay gelsinn :)


 
(bu resimde öğrencim portakal kabuğunu fil olarak çizmiş okla da su içtiğini işaret ettim dedi. )



https://www.onceokuloncesi.com/parmak-oyunlari/kaplumbaga-ile-ilgili-parmak-oyunu-93719.html (parmak oyunu)
https://www.okuloncesietkinlikleri.com/yaratici-drama-etkinlikleri-20/drama-ornekleri-7024/ (kaplumbağa hikayesi bu sitese salyangoz ben hikayemle uyumlu olsun diye kaplumbağaya çevirdim.)

Bu etkinlik planı ve hikaye üniversite üçüncü sınıfta grup olarak ödevimiz için hazırlanmıştı. bu yıl eklemlerde bulundum plana yukarıda bahsettiğim gibi.  Emeği geçen grup arkadaşlarıma teşekkür ederim :)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder